figure figure
figure

Onze
kern
waarden

figure figure figure

Veelzijdig:
Kansen en mogelijkheden  figure

Het JTC staat bekend om haar brede en gevarieerde aanbod, met mogelijkheden die verder gaan dan enkel het verplichte curriculum. Onze school biedt plusopleidingen, tickets en pop-up clubs, waardoor leerlingen de kans krijgen om hun interesses te verkennen en te ontwikkelen buiten de traditionele vakken om. Of een leerling nu een talent heeft dat verder reikt dan het gewone, of juist extra ondersteuning nodig heeft, ons onderwijs is op maat gemaakt om aan de diverse behoeften te voldoen.
 

Een van de kenmerken die het JTC zo bijzonder maakt, is dat we mavo, havo, en vwo onderwijs op één locatie aanbieden.  We geloven dat diversiteit een kracht is en dat door verschillen te leren kennen, ermee om te gaan en ze te waarderen, onze leerlingen zich ontwikkelen als veerkrachtige individuen die klaar zijn voor de diverse maatschappij van vandaag en die van morgen.

 

Als school voor Openbaar Onderwijs geloven we  in ruimdenkendheid en vrijheid om te zijn wie je bent. Onze school biedt een stimulerende leeromgeving waarin leerlingen worden aangemoedigd om hun eigen identiteit te omarmen en hun eigen pad te volgen. Grootte is voor ons geen belemmering, maar eerder een voordeel. Het stelt ons in staat om specifieke trajecten en maatwerk mogelijk te maken, zodat elke leerling de juiste ondersteuning en begeleiding krijgt.
 

Op het JTC bereiden we onze leerlingen voor op een diverse maatschappij door hen kennis te laten maken met verschillende perspectieven, culturen en ideeën. We bieden een breed scala aan vakken en activiteiten, waardoor leerlingen de kans krijgen om hun interesses te verkennen en te ontwikkelen in een veilige en ondersteunende omgeving. 

Kortom, het JTC is niet zomaar een school; het is dé school die mogelijkheden biedt en kansen geeft aan alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, interesses of capaciteiten.  

Hartelijk:
Gastvrij en mensgerichtfigure

Bij het JTC worden woorden als vriendelijk, toegankelijk, gastvrij, behulpzaam, enthousiast, mensgericht, open en ruimdenkend allemaal genoemd in de top 10 van typeringen over onze school, blijkt uit een recent gehouden stakeholdersonderzoek. Onze benadering is mensgericht; leerlingen worden gezien door medewerkers die ze met vriendelijkheid ontmoeten en respectvol behandelen, ongeacht wie ze zijn en wat ze kunnen. 

 

Onze school is toegankelijk voor iedereen. Met verschillende onderwijsniveaus, een divers aanbod en een veelzijdige populatie, vinden leerlingen er gemakkelijk aansluiting. De gastvrije en hartelijke houding van JTC zorgt ervoor dat ook bezoekers zich welkom voelen. ‘Iedereen is welkom’, de deur staat open en de koffie staat klaar. Er wordt met leerlingen meegedacht en ondersteunend personeel neemt ze aan de hand zodat ze hun weg kunnen vinden. We hebben een open houding, zijn ruimdenkend en hebben waardering voor diversiteit in al zijn vormen. 

 

De binnenkant van het gebouw voelt hartelijk en kleinschalig aan. Onze brugklassers starten in een ”eigen” gebouw, waarmee we een zachte landing realiseren, zodat ze zich snel thuis voelen op het JTC. Er is geen dwingende schoolbel wanneer de lessen beginnen of eindigen, wat een prettige en rustige sfeer creëert waarin leerlingen worden gestimuleerd eigen verantwoordelijkheid te nemen.  

 

Leerlingen geven aan dat je op het JTC gemakkelijk vrienden kunt maken. Ze vinden snel aansluiting. Nieuwe collega’s beschrijven hun ontvangst als een ‘warm bad’. Zij worden direct opgenomen door de zittende medewerkers en voelen zich snel thuis. Veel jonge docenten staan dicht bij de belevingswereld van de leerlingen, wat zorgt voor een goede band en connectie tussen hen. 

 

Bezoekers en nieuwe leerlingen ervaren een positieve ontvangst bij het JTC. De gastvrijheid geeft een goede eerste indruk en zorgt voor een welkom gevoel: ‘blij dat je er bent’. De inclusieve en warme cultuur creëert een gevoel van verbondenheid en waardering, wat zorgt voor een betere schoolervaring. Hierdoor kan iedereen zich concentreren op leren en groeien in een fijne sfeer die veiligheid en respect voor elkaar versterkt. Deze omgeving geeft ook ruimte aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden en samenwerking. 

Toegewijd:
Aandacht en zorg figure

Vanaf de oprichting in 1993/1994 heeft het JTC de familiecultuur van de destijds kleine school vast weten te houden, ook nu we bijna 1800 leerlingen hebben. Er is een grote mate van betrokkenheid en bevlogenheid onder de medewerkers met veel aandacht voor elkaar. Medewerkers dragen hun steentje bij waar ze kunnen en voelen zich vrij om elkaar om hulp of advies te vragen. Ze werken er met veel plezier. Met de groei van het JTC komt wel de vraag naar voren: “Hoe blijven we elkaar ‘zien, horen en waarderen’ in een groter wordende school?” 

 

Wij bieden een goed pedagogisch klimaat, gekenmerkt door een fijne sfeer, een warme cultuur en een persoonlijke benadering. We hebben oog voor de leerlingen en vinden het belangrijk dat zij zich prettig voelen. Ouders worden betrokken wanneer dit nodig of wenselijk is. 

 

Er is goede hulp en zorg voor iedere leerling; niemand wordt aan zijn lot overgelaten. Naast betrokkenheid is er ook veel behulpzaamheid. Leerlingen en medewerkers voelen zich gezien en gehoord. Dit bevordert een respectvolle omgang met elkaar, omdat open communicatie, empathie en ondersteuning zorgen voor positieve relaties. 

 

Een omgeving die oog heeft voor het individu biedt vertrouwen en veiligheid, zodat leerlingen zichzelf kunnen zijn, kunnen ontdekken en fouten durven maken.