figure figure
figure figure

Brugklas

Informatie over wat je nodig hebt in de brugklas.

  • Hoe gaat betalen bij de catering op school?

    Bij de catering op school kan er uitsluitend digitaal worden betaald met het digitale betaalsysteem KUARIO. Via de mobiele KUARIO-app of  online via kuario.com kunnen transacties worden bekeken en eenvoudig het saldo worden opgewaardeerd. Het geld is opgeslagen in de Cloud en staat dus niet fysiek op de telefoon. Om de KUARIO-app in gebruik te kunnen nemen is het nodig een account aan te maken via https://login.kuario.com/. Of download de KUARIO app in Google Play of de App Store.

  • Wat zijn de lestijden?

    Hier staan onze Lestijden

  • Heb ik een eigen laptop nodig?

    Op het JTC werken leerlingen met hun eigen laptop voor agenda’s, huiswerk, schoolmail en nog veel meer.

     

    Leerlingen kunnen kiezen tussen een laptop of Chromebook. Ouders kunnen een laptop zelf aanschaffen of gebruikmaken van een voordelig arrangement dat het JTC aanbiedt via de RentCompany. Dit arrangement biedt opties voor koop of lease, inclusief service, verzekering en ondersteuning. Het JTC adviseert bij eigen aanschaf een Windows-laptop met minimaal 4GB werkgeheugen en 128GB opslagruimte. Ook een Chromebook is een geschikte keuze voor de meeste toepassingen.

     

    Laptops worden dagelijks ingezet voor theorievakken, samenwerking, het maken en inleveren van opdrachten, en communicatie via Magister.

     

    Voor gezinnen met een beperkt budget zijn er mogelijkheden om via Stichting Leergeld een laptop te verkrijgen.

Cambridge English

FAQ's over Cambridge English.

  • Wat is de meerwaarde van een Cambridge-diploma?

    Een Cambridge-diploma is een gangbaar toelatingscriterium bij inschrijving voor een universitaire studie of hogeschool in Nederland waarbij Engels de voertaal is. Veel buitenlandse universiteiten verplichten zelfs buitenlandse studenten die zich willen inschrijven in bezit te zijn van een CPE-diploma (of een hoge score op een CAE-diploma).

  • Wat is het programma van Cambridge Engels in de bovenbouw?

    Leerlingen in de hogere leerjaren worden in de gelegenheid gesteld om een officieel Cambridge examen te doen: Cambridge First Certificate , Advanced óf Proficiency . Een KWT uur zal beschikbaar gemaakt worden voor de leerlingen die feedback en begeleiding willen krijgen bij het trainen voor het examen. De docent Engels zal adviseren hoe groot de kans van slagen is en of de leerling aanvullend zal moeten oefenen. Deelname aan die examens is uiteraard niet verplicht en er zijn kosten aan verbonden.

    Mavo-leerlingen die in de onderbouw met goed gevolg de Cambridge lessen hebben doorlopen, worden besproken om te bepalen of zij het Engels examen op HAVO-niveau zouden kunnen doen.

    Havo-leerlingen die in de onderbouw met goed gevolg de Cambridge lessen hebben doorlopen, worden besproken om te bepalen of zij het Engels examen op VWO-niveau zouden kunnen doen.

  • En wat gaan we in het derde jaar Cambridge Engels doen?

    In het derde jaar wordt er onder andere weer getraind voor Cambridge English. Alle vaardigheden worden getraind met een Cambridge methode en geëvalueerd met oude Cambridge examens. Er zullen geen cijfers worden gegeven voor het extra uur Engels. Leerlingen krijgen wel huiswerk als ze bepaalde onderdelen niet afronden in de les.

    Voldoende inzet wordt hier ook door OVG gemeten. Mochten de leerlingen niet voldoende inzet tonen, riskeren ze om niet mee te mogen op reis. Dit wordt bepaald halverwege de derde module waar een GO/NO GO evaluatie plaats zal vinden.

    Aan het einde van het jaar zal het mogelijk zijn om het First Certificate in English (FCE) te behalen voor de sterkere leerlingen. Eén niveau lager, de Preliminary English Test (PET) zou ook een optie zijn voor leerlingen. Deze examens zijn niet verplicht en er zijn kosten aan verbonden.

    Na het afronden van het derde jaar Cambridge les, wordt een JTC Cambridge Certificate uitgereikt aan al de leerlingen die de extra lessen succesvol hebben afgerond.

  • Wat doen we tijdens het tweede jaar Cambridge Engels?

    Het tweede jaar Cambridge Engels is alleen mogelijk voor Havo 2 en Mavo 2 leerlingen. Vwo 2 leerlingen kunnen in aanmerking komen voor Tvwo 2.

    In het tweede jaar gaan de leerlingen trainen voor het Cambridge English examen. Alle vaardigheden worden getraind met een methode en geëvalueerd met oude Cambridge examens. Er zullen weer geen cijfers worden gegeven voor het extra uur Engels. Leerlingen krijgen wel huiswerk en moeten kunnen aantonen dat ze de stof voldoende beheersen om mee te kunnen doen met het derde jaar Cambridge Engels. De OVG kolommen worden hier ook gebruikt om de inzet van de leerlingen te meten. Docenten kunnen hierdoor bepalen of de leerling genoeg inzet heeft getoond om op reis te kunnen gaan en of ze bevorderd kunnen worden naar het derde jaar Cambridge. Er zal dus een GO/NO GO moment plaatsvinden halverwege module 3 waar dit gecommuniceerd wordt tijdens de rapportvergaderingen en met de leerling via de mentor.

  • Wat doen we tijdens het eerste jaar Cambridge Engels?

    Tijdens het eerste jaar, is het doel van het extra KWT uur Engels de leerlingen vertrouwd te maken met de taal, door te werken aan hun communicatieve vaardigheden. Ze bereiken dit door mee te doen aan projecten waar ze de kans krijgen om de grammatica die ze in de reguliere lessen krijgen te oefenen, terwijl ze hun spreekvaardigheid en woordenschat verbeteren. Huiswerk wordt af en toe gegeven. Leerlingen krijgen geen cijfer voor het extra KWT uur Engels. Ze krijgen wel een certificaat als ze een project afgerond hebben.

    Het is belangrijk te weten dat als een leerling bevorderd is naar Vwo 2,  Cambridge Engels niet gekozen kan worden. De leerling heeft dan wel de keuze om naar Tvwo 2 over te stappen waar heel veel vakken in het Engels gegeven worden.

  • Wat wordt verwacht van leerlingen die voor Cambridge Engels kiezen?

    Vanaf de eerste dag wordt er alleen maar Engels gesproken in de klas. Dit geldt voor alle vakken die in het Engels worden gegeven. Leerlingen die het te moeilijk vinden om Engels te spreken en vooral te verstaan moeten er wel goed over nadenken of ze de extra uitdaging aan willen gaan. Iedereen is welkom zolang ze bereid zijn om Engels te spreken en af en toe huiswerk te maken bij het extra uur Engels.

  • Welke leerlingen kunnen voor Cambridge Engels kiezen?

    Leerlingen uit Havo/Vwo, Mavo/Havo en Mavo brugklas. Leerlingen met een vwo advies kunnen niet kiezen voor Cambridge Engels. Die kunnen het tvwo volgen.

  • Wat houdt Cambridge Engels op het JTC precies in?

    Bij Cambridge Engels krijgen de leerlingen, bovenop hun reguliere lessen, één uur extra Engels per week, vanaf klas 2. De kinderen die kiezen voor Cambridge Engels zitten verspreid in verschillende klassen. Ze worden geclusterd voor de lessen die in het Engels worden gegeven. Eén keer per jaar wordt een reis georganiseerd naar een Engelstalige bestemming.

Discovery

  • Hoe zou je een Discovery-leerling kunnen omschrijven?

    Hoe zou je een Dyscovery-leerling kunnen omschrijven?

  • Wat leer je bij Discovery?

    Bij Discovery leer je meer en ga je dieper in op onderwerpen vanuit het dagelijkse leven en ook maatschappelijke onderwerpen. Doordat een ticket Discovery gekozen kan worden door zowel mavo, havo als vwo leerlingen leer je nog meer JTC-ers kennen. Je werkt regelmatig samen aan een opdracht dus je leert nog beter samen te werken.

  • Word je beoordeeld bij Discovery?

    Ja, bij iedere ticket krijg je een beoordeling. Bij Discovery word je na ieder thema beoordeeld zowel op je werk als op je inzet tijdens de lessen.

  • Moet ik al veel ervaring hebben of al wat weten van verschillende onderwerpen die bij ticket Discovery behandeld worden?

    Dat is zeker geen vereiste. Leerlingen mét en zonder ervaring zijn welkom! Bij ons mag je verder werken aan je talent, maar zeker ook nieuwe talenten ontdekken. Je bent immers op school om iets te leren! Het is aan ons, de docenten, om iedere leerling uit te dagen en te stimuleren in de ontwikkeling.

    En alle leerlingen van zowel mavo, havo of vwo mogen zich aanmelden bij ticket Discovery.

  • Wat houdt het ticket “Discovery” in?

    Als je kiest voor het Jan Tinbergen College, mag jij de eerste twee schooljaren je eigen ticket kiezen. Wanneer kies je voor ticket Discovery? Dit kies je als je een brede interesse hebt voor onderwerpen vanuit het dagelijkse leven. Hierbij moet je denken aan verzorging, voeding, techniek. Maar ook onderwerpen vanuit de maatschappij zoals forensisch onderzoek, water, omgaan met geld. Bij Basic werk je ongeveer 3 a 4 weken aan een thema. Tijdens het thema krijg je theoretische uitleg vaak ondersteunt met een filmpje. Iedere les ga je ook zelf aan de slag met het je handen. Denk aan het maken van een animatiefilmpje, ontwerpen van een poster, het maken van een gezonde smoothie of het onderzoeken van vingerafdrukken en het bekijken van haren onder de microscoop. Ook maken we, als het bij het thema past regelmatig gebruik van het Godwaldtpark dicht bij school. Samen met de docent gaan we in het park aan de slag met het thema.

    Kortom bij Discovery werken je met hele diverse onderwerpen.

  • Ga je ook wel eens op excursie?

    Twee keer per jaar organiseren we een ticketdag. Op die dagen ga je op excursie.

  • Kun je tussendoor wisselen van ticket?

    Ja, aan het einde van het schooljaar kun je een andere keuze maken voor het volgende schooljaar.

  • Hoeveel jaar duurt een ticket?

    Een Ticket kies je voor twee jaar.

  • Wanneer zijn de ticketlessen

    In het eerste jaar krijg je 3 uur ticketles en in het tweede jaar krijg je 2 uur ticketles per week.  Op dit moment zijn de lessen van de brugklas geroosterd vrijdagmiddag en klas 2 op donderdagmiddag.

    Verder wordt er 2 keer per schooljaar een “ticketdag” ingepland. Deze vinden plaats in de week voor de kerstvakantie en in de week voor de zomervakantie.

Diversen

  • Diploma kwijt?

    Ben je je diploma en/of je cijferlijst kwijt of heb je daar andere vragen over? Het JTC kan en mag geen nieuwe diploma’s of andere wettelijk geldige documenten uitgeven. Je kunt wél hier terecht, in het diploma-register van  de overheidsinstantie DUO: Uittreksel diploma downloaden (duo.nl)

  • Mag je op school een mobiele telefoon gebruiken?

    Mobiele telefoons zijn op het JTC niet toegestaan. Het beleid is ”thuis of in de kluis”.

    Leerlingen dienen de mobiele telefoon thuis te laten of direct bij binnenkomst op school in de kluis te doen. Daar mag de telefoon pas weer uitgehaald  als de leerling naar huis gaat .In het gehele schoolgebouw en schoolpleinen is de telefoon (en lees waar telefoon staat ook smartwatch) niet toegestaan.

     

    Leerlingen zijn voor hun ouders, in geval van nood, via de receptie te bereiken.

     

    Alleen leerlingen met een speciaal pasje van het ondersteuningsteam mogen hun telefoon gebruiken. (denk aan leerlingen met diabetici of leerlingen met een veiligheidsplan). Zij geven dit altijd aan bij de docent. Een gebruiken de telefoon alleen voor het doeleind waarom ze uitzondering hebben gekregen.

     

    Wat gebeurt er als leerlingen toch hun telefoon gebruiken?:

    De medewerker die dit constateert neemt de telefoon van de leerling in. De medewerker schrijft naam-klas en leerlingnummer op een telefoonkaartje. Deze gaan bij de receptie in een hoesje en worden opgeborgen in een afgesloten kast. De leerling moet deze op dezelfde dag komen halen tussen 16.30u en 16.45u.

    Indien een leerling zijn telefoon niet afstaat wordt de leerling coördinator of teamleider erbij geroepen en volgt er een extra sanctie.

     

    Foto’s,  video’s of geluidsopnames maken  nemen van mensen zonder hun toestemming is altijd verboden – dat geldt op basis van de schoolregels maar ook volgens de Nederlandse wet.
    Digitaal pesten of het op internet publiceren van foto’s of video’s van mensen zonder hun toestemming is vanzelfsprekend ook niet toegestaan. Als in het kader van een onderzoek naar bijvoorbeeld pestgedrag de teamleider of directie materiaal van een mobiel nodig heeft, dan moet een leerling dat afstaan. De schoolleiding kan daarvoor zo nodig hiervoor een mobiel tijdelijk in beslag nemen.

  • Wie was Jan Tinbergen?

    Jan Tinbergen (1903–1994) was een van de meest invloedrijke economen van de 20e eeuwen en een van de pioniers van de moderne economische wetenschap. Hij wordt beschouwd als een van de grondleggers van de econometrie, de discipline die statistische methoden en wiskundige modellen gebruikt om economische data te analyseren. Samen met de Noorse econoom Ragnar Frisch ontving hij in 1969 de allereerste Alfred-Nobelherdenkingsprijs voor de Economische Wetenschappen, vaak de “Nobelprijs voor de Economie” genoemd. Ze kregen deze prijs voor hun baanbrekende bijdragen aan de ontwikkeling en toepassing van dynamische modellen om economische processen te analyseren.

     

    Tinbergen was vooral bekend om zijn werk op het gebied van de **conjunctuurtheorie** en **economisch beleid**. In de jaren dertig ontwikkelde hij wiskundige modellen om economische schommelingen en de effecten van verschillende beleidsmaatregelen te analyseren. Daarmee droeg hij in belangrijke mate bij aan het begrip van de relaties tussen economische variabelen en bereidde hij de weg voor de kwantitatieve analyse in de economie. Daarnaast ontwikkelde hij het “Tinbergen-principe”, dat stelt dat voor elk economisch beleidsdoel een afzonderlijk instrument nodig is. Dit principe wordt vaak gebruikt in de analyse van economisch beleid om de effectiviteit van beleidsmaatregelen te beoordelen.

     

    Tinbergen was ook een fervent voorstander van ontwikkelingsbeleid en hield zich intensief bezig met vraagstukken rondom inkomensverdeling en economische groei in ontwikkelingslanden. Naast zijn academische werk bekleedde hij verschillende publieke functies, waaronder als adviseur van de Nederlandse regering en van internationale organisaties zoals de Verenigde Naties.

     

JTeCh

FAQ's over JTeCh.

  • Wat kost de opleiding JTeCh?

    Op dit moment kost de JTeCh opleiding 100 euro per jaar. Dat is inclusief excursies en workshops.

  • Ga je ook wel eens op excursie?

    JTeCh gaat minimaal 2x per jaar op excursie. Op het JTC organiseren we 2x per jaar een ticketdag, omdat JTeCh tegelijk valt met de ticketlessen gaan wij ook op die dag op excursie. Daarnaast zullen we in de lessen opdrachtgevers uitnodigen en zullen we soms ook het bedrijf bezoeken. Daarnaast halen we ook workshop naar school, die in de JTeCh les zullen plaats vinden.

  • Ga je ook wel eens op excursie?

    JTeCh gaat minimaal 2x per jaar op excursie. Op het JTC organiseren we 2x per jaar een ticketdag, omdat JTeCh tegelijk valt met de ticketlessen gaan wij ook op die dag op excursie. Daarnaast zullen we in de lessen opdrachtgevers uitnodigen en zullen we soms ook het bedrijf bezoeken. Daarnaast halen we ook workshop naar school, die in de JTeCh les zullen plaats vinden.

  • Hoe zou je een JTeCh leerling kunnen omschrijven?

    Een JTeCh leerling houdt van onderzoeken en samenwerken. Vind het leuk om nieuwe dingen te bedenken, heeft lef en interesse in technologie. Techniek wordt steeds belangrijker. En Nederland krijgt steeds meer behoefte aan mensen die op een creatieve manier techniek kunnen toepassen in het dagelijks leven. Wie weet is JTeCh de start van een carrière die eindigt in de architectuur, of in de ICT, of in de medische wetenschap, of in wetenschappelijk onderzoek, of in de transportsector, of in de bouw, of … is het wat voor jou?

  • Wat voor soort opdrachten/onderwerpen komen er aan bod bij JTeCh?

    • Een instrument bedenken voor een dierenarts, om de mond van een paard open te houden?
    • Een nieuw soort sla kweken, die geen last heeft van schimmels?
    • Een robot bouwen en programmeren?
    • Een 3D-ontwerp maken in de computer, en die dan ook nog uitprinten?
    • Of nog veel vreemdere opdrachten …
  • Slaat de tech in JTeCh alleen op technologie?

    JTeCh is een Bètavak: van medische toepassingen tot automatisering, van bruggen ontwerpen tot tentoonstellingen inrichten. Voor al die opdrachten moet je een paar dingen goed leren: samenwerken, planningen maken, brainstormen en in groepjes vernieuwende dingen bedenken, presenteren. Je krijgt geen proefwerken bij dit vak: je cijfers worden bepaald door de presentaties en oplossingen die je met je groepje aanlevert. Soms best lastig, maar altijd leuk en uitdagend.

  • Werk je alleen of in groepjes aan een project?

    Bij JTeCh werk je vrijwel altijd in groepjes/teams, hierdoor leer je samenwerken. Zo leer je van elkaar en met elkaar.

  • Wordt er ook aandacht gegeven aan het aanleren van vaardigheden?

    Naast de grote projecten heb je korte projecten (flitsprojecten). In deze korte projecten leren we je vaardigheden aan zoals bijvoorbeeld: zoeken op internet, onderzoeken doen, experimenten doen, zagen, boren, programmeren, 3d tekenen, 3d printen, arduino, en zo nog veel meer.

  • Wat leer/doe je bij JTeCh?

    Bij JTeCh krijg je 3 grote projecten in een schooljaar uit de 7 werelden van techniek. Bij een groot project hebben we een opdrachtgever die een probleem voorlegt en de leerlingen gaan in teams van ca. 4 personen aan de slag om het probleem op te lossen. Hier werk je ca. 7 lesweken aan. Dan presenteer je je oplossing aan de opdrachtgever.
    Een project bestaat uit verschillende fases: “oriënteren”, wat weet je team er al van. “Onderzoeken” welke oplossingen bestaan er al. Wat is een mogelijke oplossing. “Ontwerpen ”oplossing bedenken en ontwerpen. “Prototype ”het maken van een prototype: maquette, presentatie, je maakt een voorbeeld van je oplossing. “Presenteren ”je presenteert je oplossing aan de opdrachtgever.

  • Kun je stoppen bij JTeCh?

    Als JTeCh een verkeerde keus was, kun je aanvragen om aan het einde van het schooljaar te mogen stoppen met JTeCh, dit doe je bij de teamleider. Tussentijds is niet mogelijk ivm organisatorische zaken.

K&C

  • Ga je ook wel eens op excursie?

    Twee keer per jaar organiseren we een ticketdag. Op die dagen ga je op excursie. Die kan bestaan uit verschillende onderdelen. Zoals bijvoorbeeld: De middag naar “Beeld en Geluid” in Hilversum en in de avond naar een grote musical in het Circustheater in Scheveningen.

    Daarnaast organiseren we ook kleinere excursies gedurende het schooljaar zoals het bezoeken van een voorstelling in het theater of het bezoeken van een regionaal museum, of lokale dansschool.

  • Kan je ook een discipline kiezen of moet je alle kunstdisciplines doen?

    Je begint bij Kunst & Cultuur met het verkennen van alle kunstdisciplines (dans, muziek, theater en beeldend). In het tweede jaar verdiep je je in 3 van deze 4 kunstdisciplines. Je mag dan kiezen welke je dan niet gaat doen.

  • Wat zijn de ervaringen van (oud)Kunst-&Cultuurleerlingen?

    “Bij Kunst & Cultuur mag je jezelf zijn.”

    “Ik vind het leuk dat je met alle klassen door elkaar les krijgt bij Kunst en Cultuur.”

    “Bij Kunst & Cultuur mag je zelf kiezen wat je wilt doen! Zo doe je alleen maar dingen die je leuk vindt.”

    “Bij Kunst en Cultuur leer je niet uit boeken, maar ben je gewoon lekker bezig.”

    “Met Kunst en Cultuur zijn we naar de musical Anastasia geweest. Dat was echt vet!”

    “De ticketdagen zijn echt heel gezellig.”

    “Bij Kunst en Cultuur maak je snel vrienden.”

  • Hoe zou je een Kunst-en Cultuurleerling kunnen omschrijven?

    Een kunst-en cultuurleerling is nieuwsgierig, denkt anders, heeft een passie, kan improviseren, durft, is uniek, weet zichzelf te verbazen en is creatief. Herken jij jezelf in één of meerdere punten? 🙂

  • Wat leer je bij Kunst&Cultuur?

    Bij Kunst&Cultuur ga je mooie dingen maken. Maar het creatieve proces is minstens zo belangrijk. Je gaat werken aan de volgende vaardigheden:

    Creativiteit vergroten
    Fantasie verrijken
    Zelfvertrouwen winnen
    Expressie stimuleren
    Improvisatie-/ zelf oplossend vermogen bevorderen
    Samenwerkingsvaardigheden oefenen
    Balans vinden tussen zelf initiatief nemen en de ander de ruimte geven
    Leren écht te kijken en luisteren
    Leren reflecteren
    Bewust worden van je fysieke houding
    Technische vaardigheden
    Presenteren
    Met andere ogen kijken naar de wereld om je heen

  • Word je beoordeeld bij Kunst&Cultuur?

    Ja, bij iedere ticket krijg je een beoordeling. We leggen de focus niet alleen op een uiteindelijk resultaat. Het creatief proces en je inzet vinden we minstens zo belangrijk.

  • Moet ik al veel ervaring hebben in bepaalde kunstvakken als ik wil kiezen voor het ticket Kunst&Cultuur?

    Dat is zeker geen vereiste. Leerlingen mét en zonder ervaring zijn welkom! Bij ons mag je verder werken aan je talent, maar zeker ook nieuwe talenten ontdekken. Je bent immers op school om iets te leren! Het is aan ons, de kunstdocenten, om iedere leerling uit te dagen en te stimuleren in de ontwikkeling.

  • Wat houdt het ticket “Kunst & Cultuur” in?

    Als je kiest voor het Jan Tinbergen College, mag je je eigen “ticket” kiezen voor de eerste twee schooljaren. Wanneer je kiest voor ticket “Kunst&Cultuur”, kies je ervoor om met creatieve vakken als beeldende vorming, muziek, theater en dans aan de slag te gaan. In het eerste jaar maak je kennis met deze verschillende kunstdisciplines, d.m.v. korte projecten die je zelf mag kiezen. Denk dan bijvoorbeeld aan de volgende projecten: modeltekenen, songteksten schrijven, fotografie, camera-acteren, improvisatie, mini-musical en fashion. Waar je in het eerste jaar vooral “proeft” aan alle kunstvakken, mag je je in het tweede jaar extra gaan verdiepen. Hierbij krijg je de mogelijkheid om één van de kunstvakken – beeldende vorming, muziek, dans of theater- te laten vallen. Aan het einde van het tweede jaar werken we toe naar een eindproject. Dit project is ieder jaar anders, mede afhankelijk van de input van de leerlingen. Naast de ticketlessen vinden er ook 2 keer per schooljaar “ticketdagen” plaats. Tijdens deze dagen gaan we op excursie naar bijvoorbeeld grote musicals en musea. Ook bieden we diverse workshops binnen en buiten school aan. Heb je zin om samen met andere creatievelingen mooie dingen te maken? Schrijf je dan in voor het ticket Kunst&Cultuur!

  • Ga je ook wel eens op excursie?

    Twee keer per jaar organiseren we een ticketdag. Op die dagen ga je op excursie.

  • Kun je tussendoor wisselen van ticket?

    Ja, aan het einde van het schooljaar kun je een andere keuze maken voor het volgende schooljaar.

Klas en mentor

Informatie over jouw klas en mentor.

  • Wat zijn de lestijden?

    Hier staan onze Lestijden

  • Hoeveel klassen zijn er?

    In de brugklas hebben we dit schooljaar 14 klassen. Er zijn 2 klassen mavo, 3 klassen mavo/havo, 2 klassen havo, 3 klassen havo/vwo en 4 klassen vwo.

  • Heeft iedereen een mentor?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Architecto, nam, nostrum. Accusamus, aliquid deserunt doloremque, esse eveniet excepturi id iure necessitatibus nemo neque nostrum pariatur, quas quidem ratione rerum vitae. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Architecto, nam, nostrum. Accusamus, aliquid deserunt doloremque, esse eveniet excepturi id iure necessitatibus nemo neque nostrum pariatur, quas quidem ratione rerum vitae.

  • Mag ik kiezen bij wie ik in de klas kom?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Architecto, nam, nostrum. Accusamus, aliquid deserunt doloremque, esse eveniet excepturi id iure necessitatibus nemo neque nostrum pariatur, quas quidem ratione rerum vitae. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Architecto, nam, nostrum. Accusamus, aliquid deserunt doloremque, esse eveniet excepturi id iure necessitatibus nemo neque nostrum pariatur, quas quidem ratione rerum vitae.

MavoToDo

  • Ga je ook wel eens op excursie?

    Twee keer per jaar organiseren we een ticketdag. Op die dagen ga je op excursie. Die kan bestaan uit verschillende onderdelen. Zoals bijvoorbeeld: De ochtend naar een doe-museum en in de middag naar een skatebaan, of de hele dag naar Neeltje Jans met rondleidingen en een boottocht. Ook Technopolis in België is een leuke excursie!

    Verder werken we soms samen met de Roosendaalse Carnavalsbouwers “De kurketrekkers” waar we soms gaan meewerken in de bouwloods, dus op locatie en met extra technieken zoals solderen en lassen.

  • Ben je alleen maar dingen aan het maken?

    Nee, je bent ook aan het onderzoeken en uitproberen en dus leren van fouten. Je gaat ook dingen maken maar dat is niet het enige wat we doen.

  • Wat leer je bij MTD?

    Bij MTD ga je vooral aan de slag, maar je moet ook veel onderzoeken, uitproberen, samenwerken. Je gaat werken aan de volgende vaardigheden:

    Onderzoeken en oplossingsgericht denken
    Fantasie verrijken en ontwerpen
    Werken met de 3D-printer en programma’s
    Zelfvertrouwen winnen
    Samenwerkingsvaardigheden oefenen
    Balans vinden tussen zelf initiatief nemen en de ander de ruimte geven
    Technische vaardigheden zoals zagen en meten
    Presenteren van je product
    Met andere ogen kijken naar de wereld om je heen

  • Word je beoordeeld bij MTD?

    Ja, bij iedere ticket krijg je een beoordeling. We leggen de focus niet alleen op een uiteindelijk resultaat. Het creatief en technisch proces en je inzet en samenwerking vinden we minstens zo belangrijk.

  • Moet ik al veel ervaring hebben in bepaalde technieken als ik wil kiezen voor het ticket MTD?

    Dat is zeker geen vereiste. Leerlingen mét en zonder ervaring zijn welkom! Bij ons mag je verder werken aan je doe-talent, maar zeker ook nieuwe talenten ontdekken. Je bent immers op school om iets te leren! Het is aan ons, de docenten, om iedere leerling uit te dagen en te stimuleren in de ontwikkeling.

  • Wat houdt het ticket “MTD” in?

    Bij Mavo To Do ga je met technieken, uitproberen, onderzoeken, dingen maken en “doen” aan de slag. Let wel, dit ticket is geen knutselklas! In het eerste jaar maak je kennis met deze verschillende technieken, d.m.v. korte projecten. Denk dan bijvoorbeeld aan de volgende projecten:  inspiratiebladen ontwikkelen, een mobielhouder zagen, een piñata ontwerpen en maken, aan een carnavalswagen meebouwen, een opdracht uit het bedrijfsleven opzetten en uitwerken, werken met de 3D-printer en wat programmeren, optische illusies tekenen en nog veel meer, samenwerken is een heel belangrijk onderdeel van dit ticket!

    Waar je in het eerste jaar vooral “proeft” aan verschillende technieken, mag je je in het tweede jaar extra gaan verdiepen in iets grotere projecten,

    Naast de ticketlessen vinden er ook 2 keer per schooljaar “ticketdagen” plaats. Tijdens deze dagen gaan we op excursie naar bijvoorbeeld Technopolis of Neeltje Jans.  Heb je zin om samen met andere doe-mensen leuke dingen te onderzoeken en maken? Schrijf je dan in voor het ticket Mavo-ToDo!

  • Ga je ook wel eens op excursie?

    Twee keer per jaar organiseren we een ticketdag. Op die dagen ga je op excursie.

  • Kun je tussendoor wisselen van ticket?

    Ja, aan het einde van het schooljaar kun je een andere keuze maken voor het volgende schooljaar.

  • Hoeveel jaar duurt een ticket?

    Een Ticket kies je voor twee jaar.

  • Wanneer zijn de ticketlessen

    In het eerste jaar krijg je 3 uur ticketles en in het tweede jaar krijg je 2 uur ticketles per week.  Op dit moment zijn de lessen van de brugklas geroosterd vrijdagmiddag en klas 2 op donderdagmiddag.

    Verder wordt er 2 keer per schooljaar een “ticketdag” ingepland. Deze vinden plaats in de week voor de kerstvakantie en in de week voor de zomervakantie.

Opleidingen Plus

Veelgestelde vragen over de opleidingen plus.

  • Wat is de meerwaarde van een Cambridge-diploma?

    Een Cambridge-diploma is een gangbaar toelatingscriterium bij inschrijving voor een universitaire studie of hogeschool in Nederland waarbij Engels de voertaal is. Veel buitenlandse universiteiten verplichten zelfs buitenlandse studenten die zich willen inschrijven in bezit te zijn van een CPE-diploma (of een hoge score op een CAE-diploma).

  • Wat is het programma van Cambridge Engels in de bovenbouw?

    Leerlingen in de hogere leerjaren worden in de gelegenheid gesteld om een officieel Cambridge examen te doen: Cambridge First Certificate , Advanced óf Proficiency . Een KWT uur zal beschikbaar gemaakt worden voor de leerlingen die feedback en begeleiding willen krijgen bij het trainen voor het examen. De docent Engels zal adviseren hoe groot de kans van slagen is en of de leerling aanvullend zal moeten oefenen. Deelname aan die examens is uiteraard niet verplicht en er zijn kosten aan verbonden.

    Mavo-leerlingen die in de onderbouw met goed gevolg de Cambridge lessen hebben doorlopen, worden besproken om te bepalen of zij het Engels examen op HAVO-niveau zouden kunnen doen.

    Havo-leerlingen die in de onderbouw met goed gevolg de Cambridge lessen hebben doorlopen, worden besproken om te bepalen of zij het Engels examen op VWO-niveau zouden kunnen doen.

  • En wat gaan we in het derde jaar Cambridge Engels doen?

    In het derde jaar wordt er onder andere weer getraind voor Cambridge English. Alle vaardigheden worden getraind met een Cambridge methode en geëvalueerd met oude Cambridge examens. Er zullen geen cijfers worden gegeven voor het extra uur Engels. Leerlingen krijgen wel huiswerk als ze bepaalde onderdelen niet afronden in de les.

    Voldoende inzet wordt hier ook door OVG gemeten. Mochten de leerlingen niet voldoende inzet tonen, riskeren ze om niet mee te mogen op reis. Dit wordt bepaald halverwege de derde module waar een GO/NO GO evaluatie plaats zal vinden.

    Aan het einde van het jaar zal het mogelijk zijn om het First Certificate in English (FCE) te behalen voor de sterkere leerlingen. Eén niveau lager, de Preliminary English Test (PET) zou ook een optie zijn voor leerlingen. Deze examens zijn niet verplicht en er zijn kosten aan verbonden.

    Na het afronden van het derde jaar Cambridge les, wordt een JTC Cambridge Certificate uitgereikt aan al de leerlingen die de extra lessen succesvol hebben afgerond.

  • Wat doen we tijdens het tweede jaar Cambridge Engels?

    Het tweede jaar Cambridge Engels is alleen mogelijk voor Havo 2 en Mavo 2 leerlingen. Vwo 2 leerlingen kunnen in aanmerking komen voor Tvwo 2.

    In het tweede jaar gaan de leerlingen trainen voor het Cambridge English examen. Alle vaardigheden worden getraind met een methode en geëvalueerd met oude Cambridge examens. Er zullen weer geen cijfers worden gegeven voor het extra uur Engels. Leerlingen krijgen wel huiswerk en moeten kunnen aantonen dat ze de stof voldoende beheersen om mee te kunnen doen met het derde jaar Cambridge Engels. De OVG kolommen worden hier ook gebruikt om de inzet van de leerlingen te meten. Docenten kunnen hierdoor bepalen of de leerling genoeg inzet heeft getoond om op reis te kunnen gaan en of ze bevorderd kunnen worden naar het derde jaar Cambridge. Er zal dus een GO/NO GO moment plaatsvinden halverwege module 3 waar dit gecommuniceerd wordt tijdens de rapportvergaderingen en met de leerling via de mentor.

  • Wat doen we tijdens het eerste jaar Cambridge Engels?

    Tijdens het eerste jaar, is het doel van het extra KWT uur Engels de leerlingen vertrouwd te maken met de taal, door te werken aan hun communicatieve vaardigheden. Ze bereiken dit door mee te doen aan projecten waar ze de kans krijgen om de grammatica die ze in de reguliere lessen krijgen te oefenen, terwijl ze hun spreekvaardigheid en woordenschat verbeteren. Huiswerk wordt af en toe gegeven. Leerlingen krijgen geen cijfer voor het extra KWT uur Engels. Ze krijgen wel een certificaat als ze een project afgerond hebben.

    Het is belangrijk te weten dat als een leerling bevorderd is naar Vwo 2,  Cambridge Engels niet gekozen kan worden. De leerling heeft dan wel de keuze om naar Tvwo 2 over te stappen waar heel veel vakken in het Engels gegeven worden.

  • Wat wordt verwacht van leerlingen die voor Cambridge Engels kiezen?

    Vanaf de eerste dag wordt er alleen maar Engels gesproken in de klas. Dit geldt voor alle vakken die in het Engels worden gegeven. Leerlingen die het te moeilijk vinden om Engels te spreken en vooral te verstaan moeten er wel goed over nadenken of ze de extra uitdaging aan willen gaan. Iedereen is welkom zolang ze bereid zijn om Engels te spreken en af en toe huiswerk te maken bij het extra uur Engels.

  • Welke leerlingen kunnen voor Cambridge Engels kiezen?

    Leerlingen uit Havo/Vwo, Mavo/Havo en Mavo brugklas. Leerlingen met een vwo advies kunnen niet kiezen voor Cambridge Engels. Die kunnen het tvwo volgen.

  • Wat houdt Cambridge Engels op het JTC precies in?

    Bij Cambridge Engels krijgen de leerlingen, bovenop hun reguliere lessen, één uur extra Engels per week, vanaf klas 2. De kinderen die kiezen voor Cambridge Engels zitten verspreid in verschillende klassen. Ze worden geclusterd voor de lessen die in het Engels worden gegeven. Eén keer per jaar wordt een reis georganiseerd naar een Engelstalige bestemming.

  • Wat kost de opleiding JTeCh?

    Op dit moment kost de JTeCh opleiding 100 euro per jaar. Dat is inclusief excursies en workshops.

  • Ga je ook wel eens op excursie?

    JTeCh gaat minimaal 2x per jaar op excursie. Op het JTC organiseren we 2x per jaar een ticketdag, omdat JTeCh tegelijk valt met de ticketlessen gaan wij ook op die dag op excursie. Daarnaast zullen we in de lessen opdrachtgevers uitnodigen en zullen we soms ook het bedrijf bezoeken. Daarnaast halen we ook workshop naar school, die in de JTeCh les zullen plaats vinden.

Ouders

  • Hoe gaat betalen bij de catering op school?

    Bij de catering op school kan er uitsluitend digitaal worden betaald met het digitale betaalsysteem KUARIO. Via de mobiele KUARIO-app of  online via kuario.com kunnen transacties worden bekeken en eenvoudig het saldo worden opgewaardeerd. Het geld is opgeslagen in de Cloud en staat dus niet fysiek op de telefoon. Om de KUARIO-app in gebruik te kunnen nemen is het nodig een account aan te maken via https://login.kuario.com/. Of download de KUARIO app in Google Play of de App Store.

  • Mag je op school een mobiele telefoon gebruiken?

    Mobiele telefoons zijn op het JTC niet toegestaan. Het beleid is ”thuis of in de kluis”.

    Leerlingen dienen de mobiele telefoon thuis te laten of direct bij binnenkomst op school in de kluis te doen. Daar mag de telefoon pas weer uitgehaald  als de leerling naar huis gaat .In het gehele schoolgebouw en schoolpleinen is de telefoon (en lees waar telefoon staat ook smartwatch) niet toegestaan.

     

    Leerlingen zijn voor hun ouders, in geval van nood, via de receptie te bereiken.

     

    Alleen leerlingen met een speciaal pasje van het ondersteuningsteam mogen hun telefoon gebruiken. (denk aan leerlingen met diabetici of leerlingen met een veiligheidsplan). Zij geven dit altijd aan bij de docent. Een gebruiken de telefoon alleen voor het doeleind waarom ze uitzondering hebben gekregen.

     

    Wat gebeurt er als leerlingen toch hun telefoon gebruiken?:

    De medewerker die dit constateert neemt de telefoon van de leerling in. De medewerker schrijft naam-klas en leerlingnummer op een telefoonkaartje. Deze gaan bij de receptie in een hoesje en worden opgeborgen in een afgesloten kast. De leerling moet deze op dezelfde dag komen halen tussen 16.30u en 16.45u.

    Indien een leerling zijn telefoon niet afstaat wordt de leerling coördinator of teamleider erbij geroepen en volgt er een extra sanctie.

     

    Foto’s,  video’s of geluidsopnames maken  nemen van mensen zonder hun toestemming is altijd verboden – dat geldt op basis van de schoolregels maar ook volgens de Nederlandse wet.
    Digitaal pesten of het op internet publiceren van foto’s of video’s van mensen zonder hun toestemming is vanzelfsprekend ook niet toegestaan. Als in het kader van een onderzoek naar bijvoorbeeld pestgedrag de teamleider of directie materiaal van een mobiel nodig heeft, dan moet een leerling dat afstaan. De schoolleiding kan daarvoor zo nodig hiervoor een mobiel tijdelijk in beslag nemen.

  • Wat zijn de lestijden?

    Hier staan onze Lestijden

  • Hoe meld ik een datalek?

    Datalekken of andere vormen van onveiligheid rond privacy en beheer van informatie worden gemeld bij de privacy officer. U kunt een datalek via dit formulier melden: Beveiligingsincident melden – Jan Tinbergen Master

    De school onderzoekt de melding en neemt zo nodig verdere maatregelen. U wordt daarover geïnformeerd. Het JTC heeft een  externe Functionaris Gegevensbescherming , de heer E. van Es.

     

     

    Voor (vermeende) datalekken geldt het Protocol Datelekken.

     

     

  • Hoe meld ik mijn kind ziek?

    Via deze link is alle informatie voor ouders te vinden.

  • Wanneer zijn de schoolvakanties?

    Via deze link is alle informatie voor ouders te vinden.

  • Hoe gaat het JTC om met gescheiden ouders?

    Gelukkig gaat de communicatie tussen gescheiden ouders over de schoolcarrière van hun kind meestal goed. Ouders maken gezamenlijk keuzes, communiceren daarover goed met hun kind,  met elkaar en met de school. Het belang van de leerling is hiermee optimaal gediend.

    Voor situaties waarin de communicatie niet goed verloopt, hanteert het JTC een speciaal hiervoor opgesteld protocol. Uitgangspunt daarvan is:

    • het is de verantwoordelijkheid van ouders met ouderlijk gezag om met elkaar over de belangen en de schoolcarrière van hun kind te communiceren en samen de daarvoor benodigde keuzes te maken.
    • de school kiest nooit partij tussen ouders en zal altijd blijven voldoen aan de wettelijke plicht van informatieverstrekking aan alle betrokken partijen.
    • de school respecteert en volgt uiteraard alle wettelijke beschikkingen en juridische uitspraken – het is de verantwoordelijkheid van de ouder(s) om de school hiervan voldoende onderbouwd op de hoogte te stellen.
    • de school communiceert niet met verzorgers (inclusief stiefouders) die niet het ouderlijk gezag over de leerling hebben, alsof zij de ouders zijn. Dit kan wél en uitsluitend als  daarvoor door al degenen die wél het ouderlijk gezag hebben daarvoor toestemming hebben gegeven, óf er rechterlijke uitspraken zijn die het gezag toekennen.

    De exacte regeling staat hier: Protocol communicatie gescheiden ouders JTC

  • Wat zijn de schoolkosten?

    Via deze link is alle informatie voor ouders te vinden.

Sport

  • Is er een maximumaantal leerlingen dat sportklas kan kiezen?

    Nee, iedereen die sportklas wil doen, is welkom.

  • Ik vind sporten heel leuk, maar ben er niet heel erg goed in. Kan ik dan wel gewoon meedoen?

    Ja, graag zelfs! We vinden het vooral belangrijk dat je het sporten leuk vindt. Het is ook van belang dat je het interessant vinden om allerlei sporten te ontdekken.

  • Welke sporten ga je allemaal doen bij sportklas?

    In de brugklas gaan we allemaal dezelfde onderdelen doen: Tumbling, Fitness/conditietraining, Tafeltennis, (wand)Klimmen, Hockey, Ropeskipping en Easy Tennis.

    In de 2e klas werken we met een keuzeaanbod. Je kunt daar dus zelf kiezen (uit het aanbod) welke sporten je wilt gaan doen. Dat aanbod verschilt van jaar tot jaar.

  • Zijn er na de eerste twee leerjaren nog meer extra sportvoorzieningen?

    Ja, die zijn er. Als je naar de mavo gaat kun je na de sportklas kiezen voor LO2 (lichamelijke opvoeding 2). Ga je de havo of het vwo doen kun je kiezen voor BSM (Bewegen sport en maatschappij). Beide vakken zijn schoolexamenvakken die je dus in de bovenbouw kunt kiezen.

  • Kun je met alle niveaus ticket sport kiezen?

    Jazeker. Voor het sportticket maakt het niet uit wat voor advies je hebt gekregen.

  • Moet je sportief zijn om ticket sport te kiezen?

    Nee, maar sportiviteit is wèl een vereiste. Was gymmen je favoriete bezigheid op de basisschool? Dan is de sportklas zeker iets voor jou.

  • Ga je ook wel eens op excursie?

    Twee keer per jaar organiseren we een ticketdag. Op die dagen ga je op excursie.

  • Kun je tussendoor wisselen van ticket?

    Ja, aan het einde van het schooljaar kun je een andere keuze maken voor het volgende schooljaar.

  • Hoeveel jaar duurt een ticket?

    Een Ticket kies je voor twee jaar.

  • Wanneer zijn de ticketlessen

    In het eerste jaar krijg je 3 uur ticketles en in het tweede jaar krijg je 2 uur ticketles per week.  Op dit moment zijn de lessen van de brugklas geroosterd vrijdagmiddag en klas 2 op donderdagmiddag.

    Verder wordt er 2 keer per schooljaar een “ticketdag” ingepland. Deze vinden plaats in de week voor de kerstvakantie en in de week voor de zomervakantie.

Tickets

  • Hoe zou je een Discovery-leerling kunnen omschrijven?

    Hoe zou je een Dyscovery-leerling kunnen omschrijven?

  • Wat leer je bij Discovery?

    Bij Discovery leer je meer en ga je dieper in op onderwerpen vanuit het dagelijkse leven en ook maatschappelijke onderwerpen. Doordat een ticket Discovery gekozen kan worden door zowel mavo, havo als vwo leerlingen leer je nog meer JTC-ers kennen. Je werkt regelmatig samen aan een opdracht dus je leert nog beter samen te werken.

  • Word je beoordeeld bij Discovery?

    Ja, bij iedere ticket krijg je een beoordeling. Bij Discovery word je na ieder thema beoordeeld zowel op je werk als op je inzet tijdens de lessen.

  • Moet ik al veel ervaring hebben of al wat weten van verschillende onderwerpen die bij ticket Discovery behandeld worden?

    Dat is zeker geen vereiste. Leerlingen mét en zonder ervaring zijn welkom! Bij ons mag je verder werken aan je talent, maar zeker ook nieuwe talenten ontdekken. Je bent immers op school om iets te leren! Het is aan ons, de docenten, om iedere leerling uit te dagen en te stimuleren in de ontwikkeling.

    En alle leerlingen van zowel mavo, havo of vwo mogen zich aanmelden bij ticket Discovery.

  • Wat houdt het ticket “Discovery” in?

    Als je kiest voor het Jan Tinbergen College, mag jij de eerste twee schooljaren je eigen ticket kiezen. Wanneer kies je voor ticket Discovery? Dit kies je als je een brede interesse hebt voor onderwerpen vanuit het dagelijkse leven. Hierbij moet je denken aan verzorging, voeding, techniek. Maar ook onderwerpen vanuit de maatschappij zoals forensisch onderzoek, water, omgaan met geld. Bij Basic werk je ongeveer 3 a 4 weken aan een thema. Tijdens het thema krijg je theoretische uitleg vaak ondersteunt met een filmpje. Iedere les ga je ook zelf aan de slag met het je handen. Denk aan het maken van een animatiefilmpje, ontwerpen van een poster, het maken van een gezonde smoothie of het onderzoeken van vingerafdrukken en het bekijken van haren onder de microscoop. Ook maken we, als het bij het thema past regelmatig gebruik van het Godwaldtpark dicht bij school. Samen met de docent gaan we in het park aan de slag met het thema.

    Kortom bij Discovery werken je met hele diverse onderwerpen.

  • Ga je ook wel eens op excursie?

    Twee keer per jaar organiseren we een ticketdag. Op die dagen ga je op excursie. Die kan bestaan uit verschillende onderdelen. Zoals bijvoorbeeld: De middag naar “Beeld en Geluid” in Hilversum en in de avond naar een grote musical in het Circustheater in Scheveningen.

    Daarnaast organiseren we ook kleinere excursies gedurende het schooljaar zoals het bezoeken van een voorstelling in het theater of het bezoeken van een regionaal museum, of lokale dansschool.

  • Kan je ook een discipline kiezen of moet je alle kunstdisciplines doen?

    Je begint bij Kunst & Cultuur met het verkennen van alle kunstdisciplines (dans, muziek, theater en beeldend). In het tweede jaar verdiep je je in 3 van deze 4 kunstdisciplines. Je mag dan kiezen welke je dan niet gaat doen.

  • Wat zijn de ervaringen van (oud)Kunst-&Cultuurleerlingen?

    “Bij Kunst & Cultuur mag je jezelf zijn.”

    “Ik vind het leuk dat je met alle klassen door elkaar les krijgt bij Kunst en Cultuur.”

    “Bij Kunst & Cultuur mag je zelf kiezen wat je wilt doen! Zo doe je alleen maar dingen die je leuk vindt.”

    “Bij Kunst en Cultuur leer je niet uit boeken, maar ben je gewoon lekker bezig.”

    “Met Kunst en Cultuur zijn we naar de musical Anastasia geweest. Dat was echt vet!”

    “De ticketdagen zijn echt heel gezellig.”

    “Bij Kunst en Cultuur maak je snel vrienden.”

  • Hoe zou je een Kunst-en Cultuurleerling kunnen omschrijven?

    Een kunst-en cultuurleerling is nieuwsgierig, denkt anders, heeft een passie, kan improviseren, durft, is uniek, weet zichzelf te verbazen en is creatief. Herken jij jezelf in één of meerdere punten? 🙂

  • Wat leer je bij Kunst&Cultuur?

    Bij Kunst&Cultuur ga je mooie dingen maken. Maar het creatieve proces is minstens zo belangrijk. Je gaat werken aan de volgende vaardigheden:

    Creativiteit vergroten
    Fantasie verrijken
    Zelfvertrouwen winnen
    Expressie stimuleren
    Improvisatie-/ zelf oplossend vermogen bevorderen
    Samenwerkingsvaardigheden oefenen
    Balans vinden tussen zelf initiatief nemen en de ander de ruimte geven
    Leren écht te kijken en luisteren
    Leren reflecteren
    Bewust worden van je fysieke houding
    Technische vaardigheden
    Presenteren
    Met andere ogen kijken naar de wereld om je heen

TVWO

FAQ over tvwo.

  • Is er ook een THAVO en TVMBO?

    Deze varianten bestaan in Nederland, maar op het JTC bieden we alleen TVWO aan. We hebben wel klassen Cambridge English voor MAVO, HAVO en HAVO/VWO. Dit zijn klassen waarbij er extra lessen Engels worden gegeven en enkele vakken ook Engelstalig onderwezen worden. Je vindt hier meer informatie over bij de startpagina, plusopleidingen, Cambridge English.

  • Kan iedere docent lesgeven aan een TVWO-klas?

    Nee, dat is niet het geval. Een TVWO- docent is verplicht aan bepaalde eisen te voldoen. Zo moet hij/zij bepaalde Engelse taalexamens hebben behaald en wordt er geëist dat hij/zij zich regelmatig laat bijscholen in zowel de taalvaardigheid als in de speciale didactiek (manier van lesgeven) die gebruikt wordt bij de lessen aan het TVWO.

    Iedere 5 jaar krijgt de school een inspectie (een soort examen) of de school aan onder andere deze eis voldoet.

  • Wat kost de opleiding TVWO en wat is daarbij inbegrepen?

    Op dit moment kost de opleiding TVWO in leerjaar 1 €390 en in leerjaar 2 t/m 6 € 450 per leerjaar. De reden voor dit verschil is dat er in leerjaar 1 geen meerdaagse reis gepland is en er geen examenkosten zijn. De bedragen zijn inclusief, dus de reizen, dagexcursies, workshops, extra lessen, materialen en examenkosten zitten in deze prijs inbegrepen. Er zal gedurende het schooljaar geen extra bijdrage meer gevraagd worden.

  • In de onderbouw zijn veel meer Engelstalige vakken dan in de bovenbouw, omdat de centrale examens in het Nederlands zijn. Is de overgang van leerjaar 3 naar 4 dan niet heel lastig?

    In de praktijk valt dit enorm mee. Uiteraard is het weer even wennen om alles in het Nederlands te horen en te lezen, maar ook hierbij geldt dat je het snel oppakt. Daarnaast heb je voor verschillende vakken een woordenlijst (glossary) gemaakt in de onderbouw waar je op terug kunnen vallen. Docenten van klas 4 hebben daarnaast ook al heel wat jaren ervaring met TVWO-leerlingen, dus kunnen jou goed helpen.

  • Als ik geen VWO-advies heb, kan ik dan toch starten met TVWO?

    Om TVWO te kunnen volgend het je een VWO advies nodig óf een HAVO/VWO advies met een extra testresultaat waarbij de uitslag op VWO niveau is. Kun je in de brugklas nog geen TVWO kiezen,  dan kun je  wel Cambridge English volgen in de HAVO/VWO brugklas. Als je in het tweede leerjaar VWO gaat volgen, mag je bij een positief advies van de rapportvergadering beginnen in klas 2 TVWO.

  • Kun je ook stoppen met TVWO?

    In het begin is het best even pittig voor sommige leerlingen, maar we ervaren dat de leerlingen snel hun draai hebben gevonden in de Engelstalige omgeving. Als blijkt dat je niet op de juiste plaats zit, dan zullen we altijd naar de mogelijkheden gaan kijken in overleg met jou en je ouder/verzorger. Stoppen is dan één van de opties.

  • Zijn er veel extra activiteiten bij het TVWO?

    Jazeker! Ieder leerjaar ga je bij het TVWO op reis. In klas 1 start je met dagreizen, en in leerjaar 2 t/m 5 ga je ieder jaar op meerdaagse reis. Je ontmoet dan buitenlandse leerlingen, ontdekt verschillende steden en culturen en doet allerlei activiteiten. Daarnaast hebben we ieder jaar een paar Engelse theatergezelschappen op bezoek en worden er excursies georganiseerd. Het is te veel om op te noemen.

  • Is TVWO hetzelfde als extra uren Engels volgen?

    Nee, dat is niet hetzelfde. De twee grootste verschillen zijn:

    • Bij het TVWO krijg je niet alleen extra lessen Engels, maar veel vakken worden Engelstalig onderwezen. Hierdoor leer je op een natuurlijke manier de Engelse taal en vergroot je jouw kennis op het gebied van Engels voor heel veel vakken. Dit is een voordeel is als je later gaat studeren, omdat heel veel colleges in het Engels aangeboden worden.
    • Het tweede grote verschil is dat je een echte wereldburger wordt. Je leert nadenken over verschillen in culturen en gebruiken van mensen over de hele wereld. Dit gebeurt zowel in de les bij de verschillende vakken als door het doen van workshops, excursies en reizen.
  • Kun je naast TVWO ook nog een ticket of JTeCh kiezen?

    Ja, op het JTC kies je een ticket of JTeCh, dus ook de TVWO-leerlingen. De keuzes zijn, Basic (2 jaar), Kunst & Cultuur (2 jaar), Sport (2 jaar) en JTeCh (3 jaar). Meer informatie hierover vind je op de pagina ‘tickets’.

  • Zijn er leerlingen die het spannend vonden om te kiezen voor TVWO?

    Natuurlijk, de keuze voor TVWO is niet voor iedereen een makkelijke keuze. Er zijn best wat leerlingen die twijfelen of ze het wel kunnen. Heb jij dat ook? Het beste advies is (zeggen deze leerlingen), ga het gewoon proberen, het valt eigenlijk best wel mee.

Wat vinden leerlingen?

Leerlingen aan het woord over de sfeer op het JTC.

  • Is het leuk op het JTC?

    Famke uit M1:


    Het JTC is een leuke school. Je krijgt wel eens huiswerk maar niet zoveel. En dat de docenten echt hun best doen om het ons naar de zin te laten hebben.

    Marc uit V1:

    Je voelt je er zo thuis. En er is veel te doen met die tickets en allerlei projecten. Het is heel gezellig.

    Henriette uit H1:

    Gezellig. Het is best wel een kleine school. Als je van lokaal naar lokaal loopt kom je altijd wel iemand tegen

    Bert uit HV1:

    Leuk, je doet veel activiteiten en er zijn wel aardige leraren.

    Giovanni uit TV1:

    Het is een leuke school. Er zijn wel een beetje onaardige kinderen maar ik kan met de meeste goed opschieten. Engels praten is eigenlijk ook makkelijk. Ik dacht dat het moeilijk zou zijn. Je leert dingen waarvan je nog nooit gehoord hebt.

    Marieke uit H1:

    Er zijn veel dingen op school: kantine, whitebord en computerborden. Je hebt ook speciale dingen die je nergens anders vindt: ticket voor talent, tvwo, en dat techniekvak, hoe heet het ook al weer …. En het nieuwe gebouw is hartstikke mooi geworden.

  • Wat kun je kopen in de grote pauze?

    Peter uit V1:

    Je kan broodjes met kaas kopen en appels. Wel gaaf dat er een paar keer in de week soep is en op vrijdag een soort van burger.

    Berend uit TV1:

    Genoeg

    Famke uit M1:

    Je kan allemaal lekker dingen halen. Er zijn warme dingen en ook gewoon broodjes. Ze hebben ook donuts en het is niet zo duur. Er is ook wel snoep maar niet zo veel, dat zou best wat meer mogen.

  • Hoe zijn de vakken op het JTC?

    Bregje uit MH1:

    Leuk, saai maar ook grappig.

    Barend uit HV1:

    Elk vak is anders, maar je kan niet alles leuk vinden. De meeste vakken hebben wel hele leuk dingen. Het is ook handig dat je steeds een ander vak hebt, dan duurt een saai vak nooit zo lang. En er is steeds weer iets anders.

    Colin uit HV1:


    Je krijgt dezelfde vakken als op de basisschool + Frans en rekenen wordt wiskunde. Je krijgt ook natuur- en scheikunde.
Bij Lo krijg je veel meer sporten dan ik dacht.

  • Wat voor kinderen zitten er op het JTC? Zal ik er veel gepest worden? Mis ik mijn vriendinnen?

    Sanne uit V1:

    Iedereen van de brugklas zoekt wel vriendinnen. Je vindt er best wel snel een paar.

    Ethel uit HV1:

    Er zitten aardige kinderen op het JTC. Er zijn wel kinderen die andere kleding dragen.

    Tom uit M1:

    Ik was bang dat ik gepest zou worden en dat 2e klassers je gaan duwen en zo. Het valt allemaal best mee, ze zijn zelfs heel behulpzaam.

    Emma uit M1:

    Heel soms wordt je wel eens een beetje gepest, maar meestal niet. Het was wel best makkelijk om vriendinnen te maken.

    Kimberley uit TV1:

    In het begin miste ik mijn vriendinnen heel erg, maar je krijgt gelijk nieuwe dus in principe valt het best mee.

    Jaimie uit M1:

    Ik was bang dat mensen me niet zouden accepteren, maar ze accepteren me gewoon.

    Anouk uit H1:

    Sommige kinderen bemoeien zich wel met je en uit hogere klassen roepen wel eens wup. In de klas heb ik al veel vriendinnen en dat is weer heel leuk.

  • Moet ik veel zelfstandig werken? Word ik hier goed geholpen?

    Lonneke uit MH1:

    Je wordt hier goed geholpen. Als er iets is komt er altijd wel iemand naar je toe.

    Famke uit M1:


    Je moet wel eens beetje zelfstandig werken. Je krijgt wel een taakwijzer en dat moet je dan zelf doen. Dat lukt best wel.

    Marga uit V1:

    In de lessen leer je goed en kun je je goed concentreren. Op de leerpleinen kun je goed samenwerken en moet je zelfstandig werken, dat lukt wel maar het is wel hard werken.

    Dave uit H1:

    Als je wil krijg je bijles. De meeste docenten willen je best extra helpen. Ze doen dat op het leerplein of na de les.

    Rob uit MH1:


    Op de basisschool moesten we ook al werkjes zelf doen. Hier doen we dat ook, alleen niet bij elk vak. Je wordt veel geholpen, zelfs als je dat niet wil.

  • Zijn ze erg streng?

    Marc uit V1:

    Ja, sommige wel en sommige niet. De meeste zijn niet zo streng. Maar wel als het te veel herrie is.

    Henriette uit M1:

    Valt wel mee. Er zijn wel hele strenge. Sommige juffen en meesters zijn super lief net als mijn mentor.

    Dave uit H1:

    Ik dacht altijd dat de docenten streng waren en dat je niks mocht. Maar dat is juist niet.

    Famke uit M1:

    De meeste zijn wel aardig al zijn ze ook wel streng. Het is gewoon heel goed te doen en ze willen allemaal altijd alles uitpraten.

    Peter uit HV1:

    In het begin moest ik wel ff wennen. Je moet niet te veel kletsen want dan zeggen ze er wel wat van ook als je alleen maar iets zegt tegen iemand. Gelukkig maken ze zelf ook genoeg lol. Je kan dus best met ze lachen, maar niet altijd. Tis gewoon wel oke.

    Bregje uit HV1:

    Had ze strenger verwacht er zijn er maar een paar streng. De meeste treden goed op in de klas als er iets vervelends gebeurt. Het ligt vooral aan jezelf.

  • Krijg je veel huiswerk?

    Sofie uit: MH1:

    Op het begin was het wel even wennen. Na een tijdje wen je er vanzelf wel aan. Het is af en toe wel veel, maar je krijgt in de les, bij de KWT of op het leerplein genoeg tijd om eraan te werken.

    Danielle uit M1:

    In het begin leek het veel, maar dat is het niet. Nu ben ik er aan gewend en eigenlijk hebben we maar weinig huiswerk.

    Marc uit V1:

    Nee, eigenlijk valt het reuze mee, tenminste dat vind ik, maar dat is de mening van meerdere.

    Marieke uit H1:

    Het valt redelijk mee. Het is per week verschillend. En ook niet elk vak geeft evenveel op.

    Lonneke uit MH1:

    Op zich wel veel, maar minder dan ik dacht. Ik weet wel dat het in de komende jaren meer zal worden.

    Famke uit M1:

    Huiswerk is niet zo veel. Gelukkig en dat zou ik zo willen houden.

    Giovanni uit TV1:

    In het begin vond ik van wel, maar nu vind ik het wel normaal. Nu ben ik het gewend, maar soms krijg je wel veel huiswerk op zodat je denkt van: “krijg ik het wel af en waar moet ik beginnen, maar ik heb nog nooit gehad dat ik het niet afkreeg”.

  • Kan ik de weg wel vinden op zo’n grote school?

    Bregje uit HV1:

    Ja dat lukt wel en als je niet weet waar je moet zijn weet één van je klasgenootjes het wel.

    Sanne uit M1:

    Je weet binnen 1 week de hele weg en zelfs als je het wel eens vergeet wordt er niemand boos om.

    Danielle uit M1:

    Ik kende binnen een week de school uit mijn hoofd. Voor je het weet, kennen jullie hem ook uit je hoofd.

    Brandon uit V1:

    Ik vind het naar andere lokalen lopen niet zo moeilijk omdat ik het elke dag doe. De meeste lokalen waar je les hebt liggen toch in hetzelfde deel.

    Sheady uit M1:

    Het valt reuze mee. Ik wist al heel snel waar alles was. Ze laten je ook in het begin goed oefenen met een soort speurtocht door de school. Dat was lachen.