Begeleiding
De overgang van basisschool naar het voortgezet onderwijs is groot, en daarom biedt het Jan Tinbergen College intensieve begeleiding in de eerste twee leerjaren. De mentor speelt hierin een centrale rol: hij of zij is vraagbaak, aanspreekpunt voor ouders, luisterend oor en begeleider voor zowel sociale als studiegerelateerde zaken.
In de brugklas krijgen leerlingen extra ondersteuning, zoals:
- De zachte landing: Tot de herfstvakantie staat alles in het teken van wennen. Regels worden tijdelijk soepeler gehanteerd, en leerlingen maken eerst oefentoetsen voordat de echte toetsen meetellen.
- Introductieperiode: Het schooljaar begint met een introductieweek vol activiteiten om elkaar en de school te leren kennen. Deze periode wordt afgesloten met een activiteitendag en het Wuppenbal.
- Studielessen en lesbrieven: De mentor begeleidt leerlingen bij het leren plannen en studeren, onder andere via studielessen en speciale lesbrieven.
Daarnaast speelt het leerplein een belangrijke rol, waar leerlingen tijdens KeuzeWerkTijd-uren (KWT) extra begeleiding van vakdocenten kunnen krijgen. Zij kunnen werken aan kernvakken, verrijkingsopdrachten of huiswerk.
Voor specifieke ondersteuning zijn er enkele specialisten binnen de school:
- De begeleider passend onderwijs: Voor leerlingen met zwaardere ondersteuningsbehoeften of preventieve hulp.
- De ondersteuningscoördinator: Coördineert het zorgbeleid en werkt samen met externe instanties.
- De jeugdprofessional: Helpt bij sociale problematiek in overleg met ouders en de school.
Met deze begeleiding zorgen we ervoor dat iedere leerling een goede start maakt en zich optimaal kan ontwikkelen.