Het Jan Tinbergen College (JTC) volgt het gemeenschappelijke Roosendaalse toelatingsbeleid voor het voortgezet onderwijs, in samenwerking met de basisscholen. De basisschool bepaalt het eindadvies voor de leerling, op basis van het leerlingvolgsysteem en de eigen ervaringen. Dit advies vormt de basis voor de toelating tot het JTC. Het JTC biedt onderwijs op de niveaus mavo, havo, vwo en tweetalig vwo (TVWO).
In de brugklas is er voldoende ruimte voor leerlingen om hun mogelijkheden te laten zien. De indeling van de brugklas is dan ook niet definitief en biedt flexibiliteit. Als een leerling bijvoorbeeld een lager advies heeft gekregen dan zijn of haar werkelijke capaciteiten, is er de mogelijkheid om door te stromen naar een hoger niveau, bijvoorbeeld van mavo naar havo. Als het advies van de basisschool iets te hoog blijkt, kan de leerling doorgaan in een lager niveau zonder dat dit resulteert in doubleren.
De brugklassen bij het JTC zijn
- Mavo: Toegankelijk voor leerlingen met een volledig TL-advies. Deze klas biedt ruime mogelijkheden om door te stromen naar havo, afhankelijk van de voortgang van de leerling.
- Mavo-Havo: Deze klas is bedoeld voor leerlingen waarvan het advies tussen mavo en havo ligt. In deze klas wordt er met een dubbele beoordeling gewerkt en krijgt de leerling twee rapporten. Lopende het jaar wordt beoordeeld of het hoogste niveau haalbaar is.
- Havo-Vwo: Voor leerlingen met een havo/vwo-advies. In deze klas wordt er met een dubbele beoordeling gewerkt en krijgt de leerling twee rapporten. Lopende het jaar wordt beoordeeld of het hoogste niveau haalbaar is.
- Vwo: Toegankelijk voor leerlingen met een vwo-advies.
- TVWO: Deze klas is bedoeld voor leerlingen met een vwo-advies. In uitzonderlijke gevallen kan een leerling met een havo/vwo-advies, én met een test die een vwo-advies ondersteunt, ook geplaatst worden. Dit wordt altijd beoordeeld door de toelatingscommissie.
De toelatingscommissie bestaat uit de teamleiders en leerlingcoördinatoren van de onderbouw en wordt ondersteund door de conrector met portefeuille ondersteuning. In gevallen waarin er sprake is van een leerling met ondersteuningsbehoeften, kan de commissie worden aangevuld met de ondersteuningscoördinator. De commissie beslist altijd op basis van het eindadvies van de basisschool en de ondersteuningsbehoefte van de leerling.
Flexibiliteit in de Brugklas In de brugklas heeft het JTC veel aandacht voor de ontwikkeling van leerlingen. De indeling in de brugklas is geen definitieve keuze voor de rest van hun schoolloopbaan. Als blijkt dat een leerling beter tot zijn of haar recht komt in een ander niveau, kan overstappen naar een ander leerjaar (mavo, havo of vwo) plaatsvinden zonder dat dit ten koste gaat van de voortgang.
Aanmeldingsprocedure De aanmelding voor het JTC begint met het invullen van het inschrijfformulier, dat door beide gezaghebbende ouders moet worden ondertekend. Het JTC controleert het BSN-nummer van de leerling aan de hand van een geldig identiteitsbewijs. Voor nieuwe leerlingen worden gegevens opgevraagd bij de basisschool, zoals het leerlingprofiel, testgegevens en relevante documenten (bijvoorbeeld dyslexieverklaring of psychologische rapporten).
Tijdige Aanmelding Voor brugklasleerlingen zijn er twee centrale aanmelddagen in de centrale aanmeldingsweek (week 32).
Belangrijk voor ouders
- Het eindadvies van de basisschool is bepalend voor de toelating, maar kan ondersteund worden door aanvullende gegevens, zoals CITO-gegevens.
- Bij onduidelijkheden of tegenstrijdige gegevens kan het Jan Tinbergen College de basisschool om een nadere toelichting vragen.
- Leerlingen die met een te laag advies zijn aangemeld, hebben de mogelijkheid om door te stromen naar een hoger niveau, terwijl leerlingen met een te hoog advies in de brugklas kunnen doorstromen naar een lager niveau zonder doubleren.
Het JTC biedt ruimte voor leerlingen om zich te ontwikkelen en is erop gericht om hen een passend onderwijsaanbod te bieden dat bij hun behoeften en capaciteiten past.