Begeleiding klas 1 en 2
Het is een hele overstap van basisschool naar het voortgezet onderwijs, dat kan dan ook niet zonder begeleiding.
Spil in het geheel van begeleiding is de mentor. Deze fungeert als vraagbaak voor de leerlingen, als aanspreekpunt voor ouders, als intermediair tussen leerlingen/ouders en het team, luisterend oor naar allerlei problemen en probleempjes, teambuilder, bewaker van de sfeer.
Naast zijn eigen vak heeft de mentor de brugklassers zowel voor de mentorles als voor een studieles. Het is bijzonder om van een mentor te horen welke onderwerpen bij de klassikale en individuele begeleiding ter sprake komen: de weg zoeken, rooster lezen, huiswerk, liefdesproblemen, meningsverschillen met docenten, enz. Gedurende hun JTC-loopbaan hebben leerlingen altijd een mentor, van klas 1 t/m 6. De gesprekken en begeleiding worden echter in de loop van de jaren natuurlijk wel steeds anders van karakter. Naarmate de jaren vorderen verschuift de taak van de mentor van intensieve sociale en persoonlijk begeleiding naar wat meer begeleiding van zakelijke aard.
Naast de mentor speelt de teamleider ook een rol. Samen met de mentor bepaalt de teamleider het begeleidingsprogramma in de brugklas, stellen ze de leren-leren inhoud vast van de studieles en bepalen ze welke instrumenten ze daarbij gebruiken.
Van de start van het schooljaar tot de herfstvakantie is er een introductieperiode voor brugklassers.Er is een speciaal programma waarmee wij de leerlingen zich snel thuis willen laten voelen op het JTC: het begint met een activiteitendag en eindigt met een zeskamp en een sportdag en het vermaarde wuppenbal. Tussendoor gebeurt er ook van alles: een rondje door de school met de conciërge, een kringgesprek met de rector, teambuilding in de studielessen, bezoek aan mediatheek en bibliotheek, enz. Er wordt ook veel aandacht gegeven aan ‘leren leren’, aan het bijhouden van je agenda, aan het plannen van huiswerk, aan taakwijzers waarop de taken voor het leerplein van de verschillende vakken worden aangegeven; aan vaardigheidsoefeningen in het kader van leertechnieken; aan projecten over pesten, anti-roken, etc.
In het kader van passend onderwijs hebben we meer mensen in huis:
- de zorgcoördinator, welke het zorgbeleid van de school coördineert, contacten heeft met ambulante begeleiders, fungeert als deskundige schakel tussen externe instanties op het vlak van zorg en de school;
- de councelor is wekelijks twee dagen aanwezig op het JTC. Leerlingen met een (sociale) problematiek die de school ontstijgt worden, in overleg met de ouders, naar haar verwezen. Vaak is dat voor een adviserend gesprek, in een enkel geval gaat dat verder;
- begeleiders passend onderwijs vanuit het regionaal samenwerkingsverband. Leerlingen met een wat verder gaande ondesteuningsbehoefte kunnen bij één van deze begeleiders terecht. In vrijwel alle gevallen gaat het om leerlingen met een diagnose of met specifieke faciliteiten. De zorg coördinator verzorgt de verwijzing naar de begeleider passend onderwijs. Via het aanvragen van faciliteiten kunnen ouders een verzoek kenbaar maken bij het zorgteam.
- de remedial teacher, die zich naast dyslexie ook bezig houdt met faalangstreductietrainingen
Zeker qua studiebegeleiding speelt ook het leerplein en de zogenaamde KWT (keuzewerktijd)-uren een rol. Vakdocenten kunnen via dat middel extra individuele aandacht geven aan leerlingen die dat nodig hebben. Zij kunnen dan op het leerplein deze leerlingen vaker bij zich roepen en ook promoten dat ze wat extra werken aan hun vak. De KWT uren worden gewoon in het rooster ingeroosterd. Leerlingen kunnen tijdens deze studie-uren zelf kiezen naar welke docent ze gaan. Er is dan keuze uit docenten van verschillende vakken, per uur steeds 3 tot 4 vakken.
Direct naar
Laatste nieuws
CONTACT
Burgemeester Schneiderlaan 2
4706 EZ Roosendaal