• Twitter
  • Facebook
  • Youtube
T 0165 543 871
JTC
  • MENU
    • Voor leerlingen
      van groep 7/8
      • Bekijk de webinars
      • Speel de JTC game!
      • Tickets4talents
      • Opleidingen plus
      • Ondersteuning
      • Brugklasvakken
      • Kennismakingsmakingsmiddagen
    • Praktische info
      • Aanmelden op het JTC
      • Begeleiding klas 1 en 2
      • Toelating en plaatsing
      • Contact met ouders
    • Bekijk de 360º tour
    • JTC in 10 minuten
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Voor leerlingen
    van groep 7/8
    • Bekijk de webinars
    • Speel de JTC game!
    • Tickets4talents
    • Opleidingen plus
    • Ondersteuning
  • Praktische info
    • Begeleiding klas 1 en 2
    • Toelating en plaatsing
    • Contact met ouders
  • JTC in 10 minuten
  • Bekijk de 360º tour

Begeleiding klas 1 en 2

Het is een hele overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs, dat kan dan ook niet zonder begeleiding. Spil in het geheel van begeleiding is de mentor. Deze fungeert als vraagbaak voor de leerlingen, als aanspreekpunt voor ouders, als intermediair tussen leerlingen/ouders en het team, als luisterend oor voor allerlei problemen en probleempjes, als teambuilder en als bewaker van de sfeer. Naast zijn eigen vak heeft de mentor de brugklassers zowel voor de mentorles als voor een studieles. Het is bijzonder om te horen welke onderwerpen bij de klassikale en individuele begeleiding ter sprake komen: de weg zoeken, rooster lezen, huiswerk, liefdesproblemen, meningsverschillen met docenten, enz. Gedurende hun JTC-loopbaan hebben leerlingen altijd een mentor, van klas 1 t/m 6. De begeleiding wordt in de loop van de jaren wel steeds anders van karakter. Naarmate de jaren vorderen verschuift de taak van de mentor van intensieve sociale en persoonlijk begeleiding naar wat meer begeleiding van zakelijke aard.  Samen met de mentor bepaalt de teamleider het begeleidingsprogramma in de brugklas, stellen ze de inhoud vast van de studieles, programma voor het leren-leren en bepalen  welke instrumenten ze daarbij gebruiken, bijvoorbeeld:

  • de lesbrieven om het leren plannen en studeren makkelijker te maken;
  • de zachte landing voor de brugklasleerlingen. De periode tot aan de herfstvakantie staat voor de brugklasleerlingen in het teken van wennen aan de school. De regels die gelden op school zijn voor de leerlingen iets minder streng. Zo is het geen probleem als ze een keer te laat komen, spullen vergeten of hun huiswerk niet in orde hebben. Daarnaast krijgen de leerlingen voor elk vak eerst een oefentoets waarbij ze kunnen wennen aan het maken van een toets voor een vak. Daarna krijgen ze pas de echte toets en telt het cijfer maar 1 keer mee. Zo proberen we de brugklasleerlingen op een vriendelijke manier tot aan de herfstvakantie te laten wennen aan de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs.
  • Introductieperiode brugklas. Onze brugklasleerlingen starten het jaar met een introductieweek, waarin verschillende activiteiten zitten om elkaar, de mentor en de school te leren kennen. Deze periode wordt aan net voor de herfstvakantie afgesloten met een activiteitendag en een wuppenbal.
  • het digitale leerlingvolgsysteem -en de Elektronische Leer Omgeving- waarbinnen o.a.  aantekeningen worden gemaakt over het huiswerk en dergelijke, de mentor gebruikt dat als gespreksonderwerp over de situatie en indien noodzakelijk worden er corrigerende maatregelen genomen;
  • de taakwijzers waarop de taken voor het leerplein van de verschillende vakken worden aangegeven;
  • projecten over weerbaarheid, pesten, anti-roken, etc.

Tot slot hebben we in het kader van de begeleiding enkele ‘specialisten’ in huis:

De begeleider passend onderwijs is direct aan de school verbonden en houdt zich bezig met de zwaardere ondersteuningsbehoeftes, maar zal ook in preventieve zin optreden daar waar nodig is. Sinds de invoering van passend onderwijs wordt dat geregeld in de vorm van onderwijsbehoeften op maat. Steeds op basis van een diagnose.

De ondersteuningscoördinator, die het zorgbeleid van de school coördineert, contacten heeft met het samenwerkingsverband, fungeert als deskundige schakel tussen externe instanties op het vlak van ondersteuning en school. De ondersteuningscoördinator kan ook een rol spelen in de directe begeleiding van kinderen;

Leerlingen met een (sociale) problematiek die de school ontstijgt, worden – in overleg met de ouders – naar de jeugdprofessional van de gemeente verwezen. De jeugdprofessional kan ook in het gezin en buiten de school een inbreng hebben.

Zeker qua studiebegeleiding spelen ook het leerplein en de KeuzeWerkTijd-uren een rol. Vakdocenten kunnen via dat middel extra individuele aandacht geven aan leerlingen die dat nodig hebben. Zij kunnen dan op het leerplein deze leerlingen vaker bij zich roepen en ook promoten dat ze wat extra werken aan hun vak.

KWT-uren staan ca. twee tot drie keer per week op het brugklasrooster. Leerlingen kunnen tijdens deze studie-uren dan zelf kiezen bij welke docent ze op het leerplein gaan werken. Hierbij zullen vooral Nederlands, Engels en Wiskunde –de kernvakken- vertegenwoordigd zijn.  Ook qua leeractiviteit is er een keus voor de leerlingen. Dat kan zijn: extra begeleiding, verrijkingswerk of zelfs werken aan huiswerk of taken.

In overleg met de mentor kunnen docenten ook leerlingen verplichten tijdens deze uren voor hun vak te kiezen. Dit gebeurt met name wanneer er extra begeleiding gewenst is.

  • Toelating en plaatsing
  • Begeleiding klas 1 en 2
  • Contact met ouders

Direct naar

  • Tickets4talents
  • Opleidingen plus
  • JTC-ers aan het woord
  • Ondersteuning
  • Rondkijken op het jtc

Laatste nieuws

  • TVWO en Jtech informatieavond 15 nov. 202223 november 2021 - 13:00
  • Werken met laptops23 november 2021 - 12:00
  • Leerlingen vertellen…23 november 2021 - 12:00
  • Rondkijken in het gebouw23 november 2021 - 12:00

CONTACT

Jan Tinbergen College
Burgemeester Schneiderlaan 2
4706 EZ Roosendaal


0165-543871

[email protected]
© Copyright - JTC
Scroll naar bovenzijde

Bij gebruik van onze site stemt u in met ons gebruik van cookies.

AccepterenLees meer

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel